فن های اتوبوس ها به علت این که نیروی زیادی برای حرکت نیاز دارند و به صورت مداوم و تحت فشار کار میکنند با سیستم هیدرولیکی طراحی و ساخته می شوند.
این سیستم دارای بخش های زیادی می باشد که بخش های اصلی آن عبارت است از
پمپ مادر: پمپی که سر شافت آن با گیربکس درگیر است و توسط موتور اتوبوس چرخانده می شود(وظیفه این پمپ تولید نیرو توست روغن با فشار بالا می باشد)
شیر کنترل : این شیر روغن ورودی را از پمپ مادر دریافت کرده و بنا به دستور به هیدرو موتور , تانکر روغن و یا… می فرستد
سیستم کنترل کننده (مغز سیستم) : وظیفه این قطعه دستور دادن و مشخص کردن نوع عملکرد شیر می باشد.
فیلتر : پاک سازی روغن از هرگونه ذرات موجود در آن که یا به صورتی وارد سیستم شده اند و یا در اثر ساییدگی قطعات از آنها جدا شده اند. (فیلتر باعث بهبود عملکرد سیستم و همینطور طول عمر آن می شود)
هیدرو موتور: روغن تولید شده توسط پمپ مادر به درون هیدرو موتور رفته و باعث به چرخش در آمدن شفت هیدرو موتور می شود.
پره ها یا فن : تیغه هایی که با کمی زاویه به شافت متصل می شوند و با چرخیدن هیدرو موتور باعث گردش هوا می شوند.
این کاتالوگ مخصوص سیستم های طراحی شده توسط شرکت Parker می باشد ولی شما می توانید از نمودار های آن برای تعمیر و یا ساخت مدار هیدرولیکی بهره ببرید.
همچنین این راهنما شامل نقات قوت,مزیت ها و تمامی مشخصات پمپ و هیدرو موتور های زیر می باشد:
پمپ های مادر سری:
-
PGP500
-
PGP600
-
پمپهای پیستونی P1 سایز 18 الی 140
هیدرو موتور های سری:
-
PGM500
-
PGM600
-
Vane M5AF – M5BF
-
پمپ های پیستونی F11 و F12
( همچنین در این کاتالوگ مشخصات تکمیلی دیگری نیز مانند نوع شیلنگ های پیشنهادی و یا درایو های توصیه شده نیز گنجانده شده است )
با تشکر