آموزش, دسته‌بندی نشده

ساختار و لایه های شیلنگ های هیدرولیک

ساختار شیلنگ های هیدرولیک

شیلنگ ها از لایه های مختلف ایجاد می شوند و از آنجایی که باید در فشار های مختلف و نیز سیال های متفاوت مقاومت داشته باشند نیاز است

تا لایه های آن نیز از سه لایه به بالا و جنس هر لایه بسته به کارایی آن متفاوت باشند.

به طور خلاصه لایه اول که داخلی ترین لایه بوده و به آن لوله داخلی گفته می شود وظیفه اصلی مقاومت در برابر سیال را داشته و جنس آن بایست با سیال ساگاز باشد و معمولاً از:

لاستیک مصنوعی، تفلو یا پلی استر برای تولید آن استفاده می شوند.

همانطور که گفته شد لایه داخلی شیلنگ به طور مستقیم با سیال هیدرولیک در تماس بوده و بنابراین بایست با آن سازگاری داشته باشد و در هنگام تغییر سیال باید سازگان آن با شیلنگ مورد توجه قرار داده شود.

درجه حرارت سیال نیز بر روی این لایه تاثیر گذار می باشد و همچنین این لایه نباید دارای مک بوده یا متخلخل باشد در نظر داشته باشید که یبشتر آب بندی بر روی اتصال سرشیلنگی به عهده لایه داخلی می باشد.

لایه دوم که به آن لایه مسلح گفته می شود معمولاً از چندین لایه دیگر تشکیل شده است که بر روی لوله داخلی بافته می شوند و وظیفه آن تحمل فشار داخل شیلنگ است.

این لایه معمولاً از شبکه سیمی بافته شده از رشته های فولادی ساخته می شود و بین هر لایه سیم بافت یک لایه عایق جداکننده لاستیکی نیز قرار داده می شوند.

توجه داشته باشید که لایه دوم علاوه بر مقاومت در برابر فشارهای داخلی، به شیلنگ مقاومت مکانیکی خاصی داده و دو سر انتهایی شلنگ را ثابت نگاه می دهد. همچنین این لایه باعث هدایت الکتریکی در شلنک نیز می شود.

لایه سوم که رویه شیلنگ است خارجی ترین لایه بوده و به منظور محافظت شیلنگ در برابر عوامل خارجی همانند:

اصطکاک (سایش)، عوامل شیمیایی (مانند، UV ، ازن ، خوردگی ناشی از باران)، شعله آتش، الکتریسیته و … قرار داده می شود.

نیاز است تا جنس مورد استفاده در این لایه لاستیک مقاوم به سایش مانند پلی استر باشد و برای مقاومت بیشتر نیز از چند لایه تشکیل شده باشد.

همچنین این لایه به منزله شناسنامه شیلنگ نیز هست که مشخصات از طریق آن قابل رویت می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *