
سه نشانه بیشترین خرابی سیستم های هیدرولیکی که به سادگی قابل تشخیص هستند می توان به کند شدن در عملکرد سیستم هیدرولیکی – بالا رفتن حرارت روغن هیدرولیک و ایجاد شدن صدا های غیر معمول اشاره نمود.
کند شدن عملکرد سیستم های هیدرولیکی
کاهش راندمان و افت قدرت و سرعت سیستم های هیدرولیکی اولین نشانه وجود مشکل در سیستم های هیدرولیکی می باشد و هرگونه افت در سرعت نمایانگر کاهش جریان سیال (دبی) است و می تواند از نشتی های داخلی یا خارجی نشات گرفته و به وجود آمده باشد.
ما طور معمول نشتی های خارجی را می توان به راحتی برسی کرد و تعمیر نمود ولی برای نشتی های داخلی باید پمپ,شیر و… را با اشعه ایکس (که در ایران مقدور نیست) و یا باز کردن و برسی قطعات داخلی توسط متخصص انجام داد
همچنین نشتی داخلی باعث ایجاد پایین آمدن فشار سیستم و بالا رفتن حرارت می شود پس از طریق دماسنج های مادون قرمز نیز می توان نشتی را یافت (که روش مناسبی برای تمامی موارد نمی باشد)
بالا رفتن حرارت روغن هیدرولیک و پمپ
در قطعات هیدرولیکی از آب بند هایی استفاده شده است که میزان تحمل این آب بندها حداگثر 800 درجه سلسیوس می باشد و بالا رفتن دما بیش از این باعث خرابی و از بین رفتن آنها و کاهش ویسکوزیته روغن خواهد شد که سیستم را دچار مشکل می نماید
وجود هوا در مدار های هیدرولیکی باعث بالا رفتن درجه حرارت می شود ولی معمولا بالا رفتن درجه حرارت سیال به دلیل کاهش ظرفیت انتقال حرارت و یا افزایش یا تولید بیش از حد حرارت می باشد
معمولا در سیستم های هیدرولیکی برای تبادل و پایین آوردن حرارت از مخازن روغن (که با محیط تبادل می کنند) استفاده می شود که در آن باید محیط اطراف مخزن باز باشد تا بتواند حرارت را انتقال دهد
در موارد دیگر که فشار روی سیستم بالا می باشد و میزان تولید حرارت بالاست و یا فضایی برای قرار دادن منبع با فضای خالی وجود ندارد از سیستم های خنک کننده سیال (رادیات) استفاده می شود که به دو دسته خنک کننده با هوا و خنک کننده با آب تقسیم می شوند.
همچنین وجود نشتی که در مورد قبلی هم ذکر شد باعث بالا رفتن حرارت می شود و بالا رفتن بیش از اندازه حرارت نیز باعث ایجاد نشتی (در صورت رفع نکردن مشکلی کوچک با مبلغی پایین در طول مدت زمان کوتاهی باید هزینه سنگینی بابت تعمیر سیستم هیدرولیکی پرداخت نمود)
شنیده شدن صدا های غیر معمول
زمانی که در مدار سیستم هیدرولیکی هوا وجود داشته باشد چرخش آن در مدار باعث به وجود آمدن صدا هایی نا معقول و ضربه ای می شود همچنین وجود هوا در سیستم نشانه هایی از جمله کف کردن روغن و حرکت های یکباره و غیر معمول عملکرد ها را دارا می باشد.
هوای موجود در سیستم به طور معمول از بخش ورود و مکش پمپ هیدرولیک وارد سیستم می شود به همین علت با این که فشاری در قسمت ورودی وجود ندارد آن هم باید با دقت بسته و آب بند شود
در کل کلیه نشاها های خرابی سیستم هیدرولیکی که در بالا گفته شد به هم مربوط می باشند و در صورت وجود یکی از عوامل و برطرف نکردن آن باعث به وجود آمدن یکی دیگر می شود